Jak si EU pod sebou podřezává větev
20. července 2020, www.konzervativninoviny.cz / komentář
Automobilky počítají v důsledku koronakrize ztráty z prodeje (propady o třetinu) a s obavami vyhlížejí podzim. Pro Česko, závislé svým HDP na autoprůmyslu až z 10 %, je to bolehlav par excellance. Tím spíš, že od roku 2020 jsou v platnosti přísnější limity na emise CO2 – v průměru už ne 120 g/km, ale 95 g/km. Ještě na jaře se vedla diskuse, zda toto zpřísnění kvůli krizi aspoň o rok neodložit. Takovou možnost ale „zelená“ většina v Evropském parlamentu i v Evropské komisi odmítla.
Naopak tento týden proběhlo ve výboru pro životní prostředí (ENVI) hlasování o zpřísnění měření emisí. Je to sice reakce na podfuky s diesely, ale předpis zasáhne i benzinová auta. Pokud to v září plénum posvětí, de facto normy letos proti původnímu plánu ještě přitvrdí, protože nebudou tolerovat žádné odchylky v přesnosti měření. Žádné měřáky nejsou absolutně přesné, proto budou automobilky muset snížit emise ještě víc, než je norma, a nebo platit větší pokuty. Ve výboru ENVI jsem hlasoval proti, ale dva mí čeští kolegové (Polčák a Konečná) to naopak podpořili. Bude zajímavé sledovat hlasování všech našich poslanců v plénu a pak ho konfrontovat s dopady na náš autoprůmysl…
Na příběhu je zajímavá ještě jedna věc – totiž jak reálný vývoj neodpovídá proklamacím. Celkové emise CO2 se totiž u nově registrovaných aut v EU od roku 2017 nesnižují, ale naopak zvyšují. Hlavní důvod je ten, že zákazníci preferují nákupy SUV, které v EU už tvoří 38 % prodejů. Největší nárůst prodejů SUV v roce 2019 byl zaznamenán jednak v nejvíce zadluženém Řecku (!) a také v nejvíc „prozeleném“ Německu (zde zřejmě kupují do zásoby). Vloni v celé EU byl podíl jednotlivých aut následující: 60 % benzin, 31 % diesel, 3,5 % elektro a plug-in, zbytek pak hybridy. Možná právě v reakci na to začali Francouzi a Němci teď elektromobily dotovat tak mohutně, že ty menší vozy jsou k mání skoro zdarma. To je ale jen kampaň, která problém ani neřeší, ani nevyřeší. Zásadní zpráva je to, že EU si v jednom z posledních odvětví, kde měla ještě nad světem náskok, podřezává systémem tvrdých regulací pod sebou větev…