Z médií

Evropská komise nás podrazila. Bude to jako na Kubě, běžní lidé nebudou mít na auta

15. března 2023, ECHO24.cz / rozhovor v médiích

Evropská komise nedávno ke všeobecnému zděšení představila novou regulaci automobilů, známou jako Euro 7. Podle mnohých kritiků by zavedení této normy do praxe znamenalo likvidaci automobilu jako dopravního prostředku pro široké vrstvy. Jedním z nich je i Alexandr Vondra, europoslanec za ODS a zpravodaj normy v Evropském parlamentu. V druhé půli rozhovoru pak probíráme budoucnost V4, organizace, kterou Vondra pomáhal zakládat a proti které se nedávno vymezil nový prezident Petr Pavel.

Jste velkým oponentem chystané normy Euro 7. Co vám na ní nejvíc vadí?

Evropská komise nás podrazila. Její místopředseda pro Green Deal Frans Timmermans opakovaně sliboval, že projdou-li nulové limity na CO2 u osobních aut v roce 2035, tak Euro 7 bude jenom taková light verze. Když ji pak loni v listopadu zveřejnil, bylo to všechno jiné, jenom ne light verze. Návrh je velmi tvrdý, může mít dalekosáhlé důsledky, ne někdy za deset let, ale prakticky okamžitě. Je to útok na automobilitu jako takovou. České předsednictví, jinak vcelku úspěšné, udělalo jednu chybu, když paní ministryně Hubáčková slibu uvěřila a nechala v říjnu ty limity na CO2 schválit v trialogu. Měla to odsunout, až uvidíme návrh na Euro 7, a nenechat se uchlácholit Timmermansovým šidítkem. Nemůžeme jen důvěřovat, musíme prověřovat. Všechno v EU je tvrdý výměnný obchod. Deal musíme dělat ve dveřích a nenechat dveře zaklapnout dřív, než dostaneme protihodnotu.

Změnu tedy tlačí Evropská komise?

Komise, Timmermans a pak zelenosocialistická koalice v EP. Ale na rozdíl od dekarbonizační legislativy, kde se autoprůmysl předem podvolil, tak tady je jeho odpor silný a tvrdý. Ty problémy jsou trojího typu. Zaprvé návrh Euro 7 je vztažený na všechno. Na osobní auta, dodávky, náklaďáky i autobusy. Všechno se hází do jednoho pytle, což je nesmysl a působí to potíže. Zadruhé, pokud jde o auta se spalovacím motorem, návrh rozšiřuje požadavky na snižování jiných emisí, než je CO2, a hlavně zavádí jejich on-line monitoring, jestli se ty normy plní v jakýchkoli myslitelných jízdních situacích. Dovedeno do absurdity, pokud někdo pojede po dálnici 200 kilometrů za hodinu, čili překračuje povolenou rychlost a přitom zvyšuje své emise, tak to je přece práce pro policii. Proč by za to měli pykat automobilky a řidiči, kteří jezdí spořádaně?

Jak má tento on-line monitoring probíhat?

Pomocí různých softwarových zařízení, která by se musela instalovat do aut. Dojde k tomu, že kvůli nákladům na zabudování systémů do aut automobilky fakticky přestanou vyrábět levnější auta se spalovacími motory, u nás typicky Škodu Fabia. A to v podstatě hned. Automobilky tím otevřeně vyhrožují, protože vzniklé náklady nejsou schopny schovat do marží. U aut vyšší kategorie typu Škoda Kodiaq, které stojí přes milion, jsou schopny to schovat, protože zákazník tam až tak nehledí na to, jestli zaplatí o sto tisíc víc. Proto otevřeně říkají, že pokud Euro 7 vstoupí v platnost tak, jak je navržené, ukončí výrobu menších aut ne v roce 2035, ale v roce 2025 nebo 2026.

Celý rozhovor čtěte na Echo24 nebo v Týdeníku Echo.

(Autor: Ondřej Šmigol)

štítky: # # # # # # # # # #