Evropa se střelila do nohy. Trh zavalí levné čínské elektromobily
15. února 2023, ECHO24.cz / rozhovor v médiích
Evropský parlament tento týden definitivně schválil zákaz výroby aut se spalovacím motorem v celé EU od roku 2035. Dopad na český průmysl bude podle očekávání naprosto zásadní. O tom, jaké budou následky a kdo je ponese, se po úterním hlasování ve své poslanecké kanceláři ve Štrasburku rozhovořil český europoslanec Alexandr Vondra (ODS). Jde podle něj o „brutální útok na lidskou svobodu“. V rozhovoru pro deník Echo24 si zároveň pokládá otázku, zda ambiciózní zelené cíle nejsou ve skutečnosti spíše mocenskou hrou, v níž se rozhoduje o bohatství a vlivu uvnitř EU.
Hlasoval jste proti návrhu. Jaký dopad bude mít finální schválení zákazu výroby aut se spalovacím motorem od roku 2035 na český průmysl? Například Škoda Auto v poslední době investovala do výroby převodovek ve Vrchlabí, ty se ale pro elektromobily využít nedají.
Dopad bude velký a větší, než se dnes připouští. A to na všechny segmenty, které souvisejí se spalovacími motory. Nejen Škoda, ale i firma Bosch má třeba u Jihlavy velkou fabriku na dieselové vstřikovače. V Česku se to dotkne desetitisíců pracovních míst. Některé firmy, které tvoří subdodavatelský řetězec, zaniknou, pokud si nenajdou alternativu. Dnes jsme slyšeli německého kolegu Giesekeho (německý europoslanec Jens Gieseke – pozn. red.) z CDU, který uvedl, že na výrobě spalovacích motorů je v Německu závislých 600 tisíc lidí. Němcům lze vyčítat mnohé, ale ve výpočtech byli vždy akurátní. V Česku generuje automobilový průmysl asi 10 procent HDP. A pokud jde o pracovní sílu, tak podíl na trhu je, myslím, asi 14 procent. Takže je to vážná věc.
A povede to jistě i ke zdražení automobilů jako takových.
Obávám se, že ano. Vidíme, že elektromobily jsou podstatně dražší než klasická auta.
Někteří ale tvrdí, že ty ceny se časem srovnají.
Původní propočty vycházely z levné elektřiny, o níž se nám teď už může jen zdát. Druhá věc je, že nám chybí infrastruktura Nejen nabíječky na dálnicích, tam je to ještě jednoduché, ale myslím infrastrukturu na sídlištích a ve velkých městech. Evropská komise udělala obrovský podraz. Několikrát jsem byl u toho, když Frans Timmermans sliboval, že když projde omezení emisí uhlíku na nulu v roce 2035 a skončí de facto spalovací motory, tak že norma Euro 7 na ostatní emise, jako je dusík a prachové částice atd., bude odlehčená, aby to nevytvářelo další zbytečnou zátěž. Bohužel se stal pravý opak. Návrh normy Euro 7, který v listopadu zveřejnila Komise, považuji za útok na automobilitu jako takovou. Ti, kteří ji prosazují, otevřeně přiznávají, že cílem je omezit auta a dostat je z měst. Představují si to tak, že do té globální soutěže s Čínou pojedeme na kole. Je to brutální útok na lidskou svobodu.
Dovolit si v budoucnu auto může být tedy podle vás luxus?
Automobilky už začaly hrozit, že budou muset okamžitě ukončit výrobu menších aut se spalovacím motorem. Europoslanci, kteří o tom rozhodují, si mohou koupit elektromobil Tesla, ale normální lidé se středním příjmem si na to tak jednoduše nesáhnou a teď o tuto možnost přijdou. Mnoho lidí bude zvažovat, jestli si auto vůbec pořizovat. Anebo si nechají staré. A my, kteří máme jeden z nejstarších vozových parků, budeme nakonec jako v Havaně – budou tu jezdit 30 nebo 40 let stará auta a životní prostředí to určitě nezlepší.
Propagátor zelené Evropy Frans Timmermans říká, že je potřeba zvýšit konkurenceschopnost vůči Číně. Nebude to ale spíš tak, že se staneme na Číně ještě víc závislí? To oni jsou dominantním výrobcem čipů i baterií.
Obavám se, že to dopadne stejně jako s fotovoltaikou. Před 15 lety nám všichni říkali, že Evropa začne vyrábět panely a bude na čele inovací. A kde jsme dneska? Všechno se vyrábí v Číně. Teď dokonce Čína pohrozila, že přestane dodávat některé součástky. Mrzí mě, že se Evropa sama střílí do nohy tím, že se vzdává oblasti, kde je stále ještě plně konkurenceschopná. Výroba spalovacích motorů vyžaduje jemnou strojírenskou práci, a to je něco, co Němci i Češi ovládají dokonale, zatímco Číňané nebo Korejci s tím mají problém. Vzdáváme se tam, kde jsme konkurenceschopní, výměnou za to, že se vrháme do oblasti, kde nemáme podle mého přesvědčení šanci Čínu dohnat. Čína má obrovský náskok ve výrobě baterií a na rozdíl od Evropy má i přístup ke vzácným kovům a surovinám. I v oblasti softwarových řešení jsou dál. A my už je nedoženeme. Skončí to tak, že evropský trh bude zavalený levnými čínskými elektromobily, které budou kvalitou lepší než naše produkce.
Takže EU vytváří obchodní příležitost pro Čínu? A jak je možné, že si to Timmermans neuvědomuje?
Bohužel mám obavu, že to tak je. Bude to mít i další následky. Trh s elektřinou je pod těžkým tlakem kvůli nedostatku plynu, který je důležitý ve špičkách, kdy nesvítí slunce a nefouká vítr. Elektromobilita ještě zvýší poptávku po elektrické energii v době, kdy jí bude nedostatek. Velký otazník je, za jak draho se budou elektrická auta nabíjet. Původní kalkulace vycházely z poměrů, kdy byla cena elektřiny extrémně nízká. Dnes už všichni připouštějí, že ceny se zpět nikdy nevrátí. I optimisté říkají, že na to musíme zapomenout. Viděl jsem predikci, že my, kteří jsme léta elektřinu vyváželi, budeme těžce závislí na dovozu. Ale co hůř: půjde o celou jižní, střední a východní Evropu. Jediní, kdo budou mít přebytek, budou státy na větrném pobřeží – Holandsko, Dánsko nebo Francie. Nabízí se pak otázka, jestli to celé není o distribuci bohatství a vlivu uvnitř EU. Pod záminkou šlechetného cíle – zachránit planetu – se těší na deindustrializaci. Česko pro ně jako průmyslová země bylo těžkou konkurencí, protože jsme vyráběli levněji. U nás jsou geografické podmínky pro obnovitelné zdroje jedny z nejhorších v Evropě. Na to teď doplácíme a jiní na tom vydělají.
Se zákazem výroby spalovacích aut se automobilky už smířily. Existuje ještě alespoň šance na zvrácení té děsivě vyhlížející normy Euro 7?
K normě Euro 7 budu dělat zpravodaje a chci ji opravdu osekat, protože současný návrh je příšerný a zahrává si s likvidací automobilismu.
To mluvíte o sledování opotřebení pneumatik, zabudovaných čidlech pro kontrolu emisí v reálném čase….
Jedna věc je, že mají být na brzdových destičkách lapače nečistot. Ano fajn, když ta technologie bude, tak proč ne. Nebo proč neomezit abrazi mikroplastů z pneumatik, když bude lepší řešení? Tam může být dokonce reálný přínos. Ale všechny další restrikce, jako palubní monitoringy emisí a další, jsou bláznivina, která nemá obdoby. Tato politika začíná narážet na meze, kdy si i průmysl uvědomuje, že jediná možnost je začít zavírat výrobu.
Není teď už pozdě na to otočit směr?
Nikdy není pozdě. Vždycky je možnost probrat se z nějakého šílenství a začít jednat racionálně.
Za zmínku stojí, že téměř nikdo nepočítal s variantou, že by dnes Evropský parlament neřekl zákazu výroby definitivní Ano. Výsledek hlasování ale už tak přesvědčivý nebyl. Pro bylo 340 poslanců, proti 279 a 21 se zdrželo.
Pokud se začíná probouzet byznys, museli se začít probouzet i politici. Třeba kolega Gieseke, který bude spolu se mnou zpravodajem u normy Euro 7 a který na rozdíl ode mě byl zpravodajem i u této legislativy, se také probudil. Dokonce na plénu křičel „Zastavte to šílenství!“. Takže nějaká reflexe, že je potřeba začít se trošku víc bránit a nenechat to zelené šílenství jen tak volně plavat, tu je. Musíme tu ideologii konfrontovat s daty a reálným životem, jinak to s Evropou skončí špatně.
(Autor: Jakub Fujáček)